Søndagsøvelse: Kreativitet gennem bevægelse

1896917_10151887481971266_1090574841_n

I dag startede jeg dagen med en danseyoga klasse. Eller rettere sagt, det er min yogaveninde, der er i gang med sit eksamensprojekt på Statens Scenekunst Skole, hvor hun kombinerer yoga og dans. Ud fra alt det jeg nogensinde har arbejdet med, ved jeg jo godt hvordan kroppen, hjernen og følelserne hænger sammen, men jeg kan alligevel gang på gang blive fascineret af hvordan min krop fryser og bliver stiv som et bræt, når jeg står i et rum fuld af professionelle dansere, og skal gøre et forsøg på at følge med i en workshop jeg aldrig har prøvet at deltage i før. Sådan nåede jeg heldigvis ikke at have det i særlig mange sekunder. Stemningen var meget velkommen og al præstationsangst blev øjeblikkeligt manet i jorden, da underviser Stinna gik i gang med at guide os igennem danseyoga flowet. Endnu mere meditativt blev det, da musiker-Gert begyndte at fusionere lyde og toner ind i vores flow, med et imponerende stort nærvær, inspireret af os på gulvet og nuet. Det sværeste for os ikke-dansere er at huske koreografier og det er ofte det, der slår os ud af nuet. Men med besked om bare at lade kroppen huske og ikke koncentrere os så meget om detaljerne måtte vi bare kaste os ud i det og flyde med. Da vi på et tidspunkt blev bedt om at lave et danseyoga flow ud fra det vores krop fortalte os, dukkede der glimt at de koreografier, men også nogle helt ukendte op i min krop. Min hjerne var fuldstændig afslappet og det var udelukkende et kreativt center, der styrede mine bevægelser i meditationen til musikken. For første gang i 10 år fik jeg faktisk lyst til at genoptage kontakt-improvisation, der ellers var mit hadefag på teaterskolen. Så er der nogen der har lyst til at mødes og lave kontaktimpro med mig, siger I bare til :) Hellere ingen erfaring end alt for meget erfaring.

IMG_2653

Men det jeg aller bedst kunne lide, var oplevelsen af hvordan kreativiteten åbner op, når jeg dykker ned i min krop. Så søndags kreativitetsøvelsen lyder altså som følger:

  • Sæt noget musik på. Enten noget du særlig godt kan li, eller bare tænd for en af dab-radio kanalerne
  • Vend opmærksomheden indad og gi dig selv lov til at glemme alt omkring dig.
  • Læg mærke til hvordan din krop føles. Hvilket humør der fylder mest hos dig lige nu.
  • Giv åndedrættet plads i kroppen og spænd af i musklerne
  • Lad kroppen begynde at bevæge sig, med inspiration fra musikken. Læg mærke til hvad din krop har lyst til og vær nærværende mens du bevæger dig.
  • Når du på et tidspunkt synes det er tid til at slutte af, stil evt et ur, så sluk musikken og luk øjnene. Mærk hvad øvelsen har givet dig. Måske er der dukket ideer op, måske er dit humør ændret, måske har din hjerne bare fået lov til at slappe af.
  • Nyd alt det, der dukker op.

IMG_2656

Stine

Kategorier  

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>