Rejsetid er…

IMAG0032_1024

Fanget i trafikken

At sidde fast i trafikken kan være virkelig frustrerende. Ingen tvivl om det. Især fordi det næsten altid er de tidspunkter hvor man er på vej til jobsamtale, eller noget andet vigtigt, man ikke kan komme for sent til. Men nogle gange bliver man bare nød til at acceptere, det ikke er en situation man kan ændre her og nu. I stedet for at lade frustrationen få lov at vokse, så tænk på det som om du faktisk har fået en gave af tid. Tid, som du kan bruge på lige hvad du vil. Denne plakat så jeg i en bus jeg kørte med, langt ude på landet i en jysk provinsby. Der var cirka lige så langt mellem busstoppestederne, som en københavnsk busrute er lang. Her kan man virkelig tale om rejse-tid.

Meditation i det offentlige rum

Efter jeg har givet besked til dem jeg er på vej til om min forsinkelse, fået fulgt op på sms’er, mails, stalket folk på Facebook og afprøvet alle funktioner på min Iphone, er meditation den allerbedste gave, jeg kan give mig selv. Jeg er hyper-sensitiv og bliver derfor hurtigt overstimuleret hvis jeg får for mange indtryk, eller bare lader tankerne køre i timevis. Meditation er den bedste medicin mod overstimulering og den bedste ferie man kan give sin hjerne. Man kan meditere alle steder, og i de fleste situationer. Siddende er det mest normale men man kan, med lidt øvelse, også sagtens gøre det mens man går, løber, vasker op, går i bad, laver mad, dyrker yoga, svømmer, rider, står på ski osv.

Guide til simpel meditation

1. Lad din vejrtrækning få lov af blive dyb. Træk vejret helt ned i maven, og lad vejrtrækningen selv fortælle dig sit tempo. Mærk efter hvornår kroppen selv fortæller dig det er tid til at ånde ind, og hvornår det er tid til at ånde ud.

2. Mærk efter om der er nogle muskler du spænder op i, uden der er grund til det. Hvor mange muskler kan du få til at spænde af, bare ved at lade din opmærksomhed løbe ned gennem kroppen.

3. Læg mærke til nuet. Hvad kan du sanse i dette øjeblik. Hvad kan du høre, hvad kan du dufte, hvad kan du smage, hvad kan du se og hvad kan du mærke mod din hud, lige nu. Bare registrer det, uden af tænke over hvorfor det er sådan.

4. Der vil helt sikkert dukke en masse tanker op under vejs, fordi du bliver distraheret, eller det du sanser får dig til at huske noget bestemt, men hver gang du opdager tankerne er begyndt at tage over, så vend tilbage til nuet. Hverken tanker om fortid eller fremtid, men det du oplever lige her og nu.

5. Det øjeblik du opdager, du har ladet dine tanker løbe afsted med dig og vender tilbage til nuet, mediterer du. Det lyder simpelt, og det er det. Det er den allerbedste måde at få hjernen til at slappe af, så den er skarp og vågen, når det for alvor er vigtigt at bruge den.

Stine

Kategorier  

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>